Overslaan naar inhoud

Alternatief of aanvulling op psycho-educatie?

Alternatief voor psycho-educatieWanneer iemand wil weten wat autisme voor zichzelf betekent, krijg die meestal psycho-educatie aangeboden. Maar is dat wel het meest passende antwoord? Kom erachter en beslis zelf!

Klassieke psycho-educatie

Een online module volgen of thuisopdrachten maken. En daarna met een behandelaar bespreken, het geeft je het gevoel dat je op de juiste weg bent. Zo leer je jezelf steeds beter kennen, en dat klopt ook. Maar ontdek je op deze manier wel echt wat je wilt weten? Het is belangrijk om stil te staan bij de manier waarop je bij psycho-educatie over jezelf leert. Ben je jezelf aan het ontdekken of leer je vooral wat anderen van autisme vinden?

Onderwijs

Veel modules zijn gemaakt om je te onderwijzen over verklaringsmodellen. Dat betekent dat je leert hoe autisme in elkaar zit. Over verschillende zienswijzen. En natuurlijk wordt je gevraagd of je dit bij jezelf herkent. Het wordt pas echt leerzaam als je hier zelf een mening over mag vormen. Misschien ben je het wel helemaal niet eens met de Theory of Mind en vind je jezelf gewoon wel empatisch. 

Juist bestaat niet

Het gevaar van een hulpverlener die uitlegt wat autisme is, is dat je helemaal vergeet dat je een eigen mening mag vormen. Omdat je denkt dat je nog veel te leren hebt, ga je er automatisch vanuit dat de hulpverlener het bij het juiste eind heeft. Er bestaat geen juiste uitleg van autisme.

Ontdekken en woorden vinden

Weten wat autisme voor jou betekent, heeft veel meer te maken met het vinden van de juiste woorden voor jouw ervaringen. Dat anderen vinden dat jij geen hoofd- en bijzaken kan onderscheiden, betekent nog niet dat jij het zelf ook zo ervaart. Of zijn dat woorden die anderen eraan gegeven hebben?

Jezelf ontdekken doe je samen

Jezelf ontdekken doe je niet in je eentje of met een module. Jezelf ontdekken doe je samen. Omdat anderen ook invloed hebben op hoe jij jezelf en je omgeving ervaart. Zonder anderen was autisme waarschijnlijk ook geen probleem. Dat betekent dat zowel de ander als jijzelf je mening (over autisme) moet durven delen. Zo maak je onderscheid tussen wat de ander vindt, en kom je er makkelijker achter wat jij zelf vindt.

Van mening naar betekenis

Het lijkt een grote stap: van mening naar betekenis. Maar wanneer beide gesprekspartners het onderscheid durven te blijven maken tussen zichzelf en de ander, is het niet zo moeilijk. Je ontdekt dat het helemaal niet zo gek is om het ergens niet mee eens te zijn. En daarmee zijn je eigen ervaringen ook ineens veel makkelijker om te delen. Zo kan je beginnen met ontdekken welke betekenis jij aan jouw ervaringen geeft. 

Online werkboek autisme: alternatief of aanvulling?

Dat mag jij zelf bepalen! Het gaat erom wat jij belangrijk vindt voor jezelf en voor de ander. Wij denken dat het belangrijker is om je eigen ervaringen te onderzoeken dan over theorieën te leren. Maar hé, dat is onze mening.